הרב בצלאל כהן: כל הפעולות שלי לטובת עולם הישיבות

אני מאד חרד, כל פעולה שלי נעשית מתוך חשש גדול מאד מה יקרה אם הדבר לא יעשה, זה המנוע החזק
ישראל פריי 18 Comment on הרב בצלאל כהן: כל הפעולות שלי לטובת עולם הישיבות

ראש הישיבה התיכונית-חרדית 'חכמי לב', פורס את משנתו החינוכית ב'קול חי': "לא לכולם מתאים ללמוד גמרא בלבד מהבוקר עד הערב" • האם הרמה הרוחנית בישיבתו זהה לישיבות קדושות? היכן לומדים ילדיו? מיהם גדולי ישראל התומכים בו? • האזינו

צילום: אתר גוונים
אני מאד חרד, כל פעולה שלי נעשית מתוך חשש גדול מאד מה יקרה אם הדבר לא יעשה, זה המנוע החזק
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש הישיבה התיכונית הראשונה 'חכמי לב', הרב בצלאל כהן, התראיין הבוקר למוטי לביא ב'מהדורה המרכזית', ושטח את משנתו החינוכית ואת יחסו לעולם הישיבות. הוא ענה לטענות הקשות שמוטחות בו, והגן על ההקצאה שקיבלה הישיבה שבניהולו מעיריית ירושלים.

תגדיר לנו, מה זאת ישיבת 'חכמי לב'?

"ישיבה תיכונית חרדית שנמצאת בסוף השנה השלישית שלה. היא הוקמה בעקבות ההכרה בצורך בהצבת אפשרויות אחרות לילדים שמסיימים תלמוד תורה, כי הניסיון הוכיח שלא לכולם מתאים ללמוד תורה וגמרא בלבד מהבוקר עד הערב".

כאן עבר כהן לסקירת עולם הישיבות, כפי שזה מצטייר בעיניו: "אם אנחנו מסתכלים היטב במה שקורה בישיבות הקטנות, אנחנו רואים 3 קבוצות.

האחת – מצטיינת. בחורים לומדים בחשק רצון והנאה, עושים חיל מבוקר עד ערב, והם אכן גדלים והופכים לתלמידי חכמים. זאת הקבוצה שכולנו גאים ושמחים בה.

יש את הקבוצה השנייה שהיא שורדת. כל מי שמסתובב בישיבות הקטנות, בטח בישיבות שלא מליגה א', רואה את זה: ילדים שהגמרא לא משוש חייהם, אבל הם ילדים טובים, עושים את מה שאומרים להם פחות או יותר ובסדר…

החלק השלישי זה החלק הטראגי. זאת הקבוצה שלא שורדת בישיבות הקטנות, ושם באמת הנתונים החמורים ביותר שיש בחינוך בישראל.

הישיבה שלנו לא מיועדת לשליש שמצטיינים. להם, שיהיה להם בהצלחה בוודאי אנחנו שמחים בהם, הישיבה פונה למישהו מהשליש האמצעי. זאת אומרת, בחור שלומד טוב, יודע ויכול ללמוד גמרא, אבל היא לא ממש משוש חייו והוא לא יכול ללמוד את זה כל היום. אנחנו אומרים כל יום בתפילה 'נשמח ונהגה בתלמוד תורתך', כתוב בספר הישר לר"ת שלהרגיל נער בלימוד צריך לעשות את זה בהדרגה.

עם כל הכבוד, אתה לא יכול לשנות סדרי עולם שקבעו גדולי ישראל!

לשמחתי התייעצתי עם גדולי עולם. הדבר המצער הוא, שגדולי העולם מוכנים להגיד לי את הדברים רק אצלם בבית. אז לכן אמרו לי תעשה ותשלם את המחיר.

מה המניע שלך?

האמת שאני עצמי שואל את עצמי ואין לי תשובה ברורה לחלוטין. יש לי תחושה שזה בא ממקום חרדתי מאד. אני מאד חרד, כל פעולה שלי נעשית מתוך חשש גדול מאד מה יקרה אם הדבר לא יעשה, זה המנוע החזק.

אולי גם חינוך יקי מהבית. השנה נפטרה סבתי בת מאה ואחת שגדלה בפרנקפורט. קיבלתי את האופי. מה שחושבים שצריך ונכון לעשות – במיוחד אחרי התייעצות עם רבנים – את זה עושים.

יש הרבה מתנגדים להקצאה שהישיבה קיבלה בירושלים.

אני לא מבין את המהומה אף פעם לא ביקשתי שישימו את הישיבה בשכונה חרדית, בסך הכל אני מבקש מעיריית ירושלים שידאגו לפתרון כלשהו בעיר. העובדה שבשכונה לא חרדית דוחים אותי כי אני כן חרדי ובשכונה חרדית דוחים אותי כי אני לא מספיק חרדי לדעתם זה מצב בלתי אפשרי.

עוד בראיון: מאיזה בתים באים התלמידים בישיבה התיכונית? היכן לומדים ילדיו? והאם הישיבה התיכונית עומדת באותה רמה רוחנית כמו הישיבות הקדושות?

האזינו:



18 תגובות

מיין תגובות
  1. 18

    הישבה נמצאת בקצה הדרומי מערבי של בית וגן השכונה בה אני גר הבעיה היא שזה נמצא בתוך בית ספר חילוני לחלוטין (בויר)

    1. זו באמת בעיה, שנגרמה בשל ההתנגדות החרדית לכל פתרון אחר, אבל לשמחתנו הישיבה מצליחה לשמור על תלמידיה בתורה ויראת שמיים למרות כל הקשיים.

      1. אז מה זה אומר שצריך לפתוח את זה בתוך בית ספר חילוני לגמרי להכניס את הקדוש בתוך הטמא, אם זו בעיה של התנגדות חרדית אז למה שזה לא יהיה בקרית יובל (שסתם כך אין שם שום מוסד חרדי)

        1. כבודו מוזמן לבוא ולעזור לישיבה במציאת מקום חלופי. יודו לך מאד.

          1. הם כבר מצאו מקום בבית אריאל בבית וגן

            יואל מה
    2. אז למה נראה לך הם נלחמים להשיג תקציב? הם נמצאים בבויאר כי כיף להם שם או שהם נמצאים שם כי מוציאים להם "פתאווה" על איסור חמוד להיות בשכונת רמת שלמה/רמת אשכול וכד'?

  2. 17

    על זה בדיוק זעק הרב שך בשעתו נגד ישיבת 'מערבא': הם הופכים את המושג המקודש ישיבה למשהו זול, תיכוני, ומנסים לשכנע משפחות טובות לשלוח אליהם את ילדיהם.
    זו הסכנה בר' בצלאל כהן ודומיו.

    1. א. הרב שך עם כל הכבוד הוא לא היה הרב היחיד בישראל.
      ב. הבעייה היא עצם הפיכת ישיבה למושג. לא כולם מתאימים לישיבה נקודה. אך מכיון שיש המתנהגים כמאפיה, שליחת בחורים למקום שאינו קורא לעצמו ישיבה עשוי להקיץ את הקץ על בחורים איכותיים רבים.

    2. אני יכולה להעיד כמה בחורים האוהבים את התורה ולומדים בה כל היוםםם מישיבת מערבא!!!!! בסופו של דבר, הבחורים מהישיבות התיכוניות הכי טובים!!!!! לא חנקו אותם, נתנו להם לעשות מה שהם רוצים, עם גבולות כמובן!! לעומתם, הבחורים מהישיבות הרגילות תמיד פורצים דרך לאחר החתונה שלהם!! ואם זה לא קורה שנתיים אחרי החתונה, זה קורה מאוחר יותר, ומה שקורה אצל הבחורים מהישיבה התיכונית שהם נשארים אברכים!!! אני מכירה מלא תיכוניסטים שהיום הם אברכים חשובים!! שלא הייתי מאמינה שהם היו תיכוניסטים!!

  3. 16

    מאיפה הוא לוקח את הנתון הזה ששליש לא שורדים נראה לי שזה לא אמת וכן הנתון הזה ששליש לא טוב להם אבל הם שורדים איזה מכון מחקר בדיוק הביא לו את הנתון הזה
    ואם יש הוכחות רציניות לזה אז עדיין צריכים לשמוע מה שגדולי ישראל אומרים
    ואפילו אם כן משנים אז אולי צריכים לפתוח ישיבה שלומדים שמה יותר לימודים קלים נ"ך או משניות ומדרש וכדו' אבל לא לצאת מהמסגרת של כותלי ביהמ"ד בואי לא נשכח את אמר החז"ל לעולם ילמד אדם מה שלבו חפץ ,אבל ללמוד צריכים

  4. 15

    חזק וברוך כבוד הרב. זוהי הישיבה האמיתית.

  5. 14

    השיטה שלך בעיתית מאד

    בחו בישיבה קטנה נמצא בשביל להתרגל ללמוד גמרא ושתהיה משוש חיו

    אתה גודע את העץ באיבו– לא נותן להם את האפשרות לחיים מאושרים

    לדבריך ילד קטן צריך להתחיל לרוץ כבר מגיל חודש ואם לא…

    1. עאללקקקקקקקקק איש חינוך!!!!!!!!!! הוא לא אומר שהוא גודע!! הוא אומר שהוא גורם לבחור לאהוב את התורה בהדרגה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. 13

    עברנו את נבוכדנאצר עברנו את טיטוס עברנו את היטלר נעבור גם אותך בצלאל כהן
    התורה והיהדות חזקים גם ממך

  7. 12

    בצלאל! יש משפט מזויע מצוטט בשמך ב"ישראל היום "אנחנו… יוצאים ממנו למסע היכרות עם החברה הישראלית, כדי שנהיה יותר פתוחים אליה ונוכל להשתלב בה בקלות…" האם אתה אכן אמרת את זה ? אם לא, האם אתה מסכים להכחיש את המשפט?

    1. הכרות עם החברה הישראלית, ועם המציאות בכלל, היא שלב שבחורים רבים ייאלצו לעבור, במוקדם או במאוחר בחייהם.
      כמה מהם יהיו מוכנים? מה ההשלכות של הכרות עם מציאות החיים ללא הכנה וכלים מתאימים?

  8. 11

    הוא מת לחלן אותנו בכח,
    מה הסיפור איתו?
    חסר לנו אויבים מבחוץ ???

  9. 10

    אלוקיםםםםםםם
    מזה מפריע לכם?????
    אתם לא רוצים את תלכו לשם!!!!!!
    למה לעשות מזה סיפור???????